Obwodnica Międzyrzecza


Obwodnica Międzyrzecza to istotna trasa, która znacząco usprawnia komunikację w regionie. Jest to dwujezdniowy odcinek, który do dnia 19 października 2016 roku był jednojezdniowy. Obwodnica stanowi część drogi ekspresowej S3 oraz trasy europejskiej E65, a jej lokalizacja obiega miasto Międzyrzecz od strony zachodniej, co ma na celu poprawę przepustowości i bezpieczeństwa ruchu. Wzdłuż tej trasy znajdują się trzy kluczowe węzły drogowe: Międzyrzecz Północ, Międzyrzecz Zachód oraz Międzyrzecz Południe.

Warto zauważyć, że wschodnia jezdnia tej drogi została oddana do użytku 23 sierpnia 2006 roku, gdzie wprowadzono jeden pas ruchu oraz pas awaryjny w każdą stronę. To wydarzenie zainicjowało nowy etap w infrastrukturze drogowej regionu, a dwa z dotychczasowych węzłów - Międzyrzecz Północ oraz Międzyrzecz Południe - zaczęły pełnić kluczowe funkcje komunikacyjne. Następnie, 19 października 2016 roku, otwarto dla ruchu drugą, zachodnią jezdnię, co jeszcze bardziej zwiększyło możliwości tej obwodnicy.

Na koniec, 21 grudnia 2016 roku oddano do użytku trzeci węzeł, Międzyrzecz Zachód, co z kolei umożliwiło lepszy dostęp i połączenia z lokalnymi drogami. Te wszystkie inwestycje w infrastrukturę drogową przyczyniły się do rozwoju komunikacyjnego Międzyrzecza oraz zwiększenia bezpieczeństwa podróży w tym rejonie.

Dane ogólne

Obwodnica Międzyrzecza to projekt, który został zrealizowany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, której Oddział znajduje się w Zielonej Górze. Inwestycja ta była wykonywana przez dwóch głównych wykonawców. Pierwszym z nich była firma Berger Bau Polska Spółka z o.o. odpowiedzialna za budowę wschodniej jezdni oraz dwóch węzłów drogowych w latach 2004–2006. Drugim wykonawcą była Budimex SA, która ukończyła zachodnią jezdnię oraz jeden węzeł w latach 2014–2016.

Wartość robót budowlano-montażowych tej inwestycji przekroczyła 90 000 000 PLN brutto w latach 2004–2006 oraz 103 000 000 PLN brutto w okresie 2014–2016. Projekt był finansowany z budżetu państwa oraz dzięki pożyczce z Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

Obwodnica ma całkowitą długość wynoszącą 6,370 km oraz zmienną szerokość korony drogi, która mieści się w przedziale od 26,50 m do 31,00 m. Szerokość jezdni jest różna dla poszczególnych kierunków: lewa (wschodnia) jezdnia ma 11 m, natomiast prawa (zachodnia) 10 m. Obiekt posiada dwa pasy ruchu w każdą stronę, każdy o szerokości 3,50 m.

Szerokość pasów awaryjnych również się różni: lewy pas (wschodni) ma 3,50 m, podczas gdy prawy pas (zachodni) mierzy 2,50 m. Pas dzielący między jezdniami ma zmienną szerokość od 4,50 m do 7,00 m. Jezdnia jest zaprojektowana z nośnością 115 kN na oś.

W ramach inwestycji powstały również trzy węzły drogowe: węzeł Międzyrzecz Północ, węzeł Międzyrzecz Zachód oraz węzeł Międzyrzecz Południe. Dodatkowo zbudowanych zostało 11 obiektów inżynierskich, które obejmują 2 równoległe mosty (9-przęsłowe, każdy o długości 307 m), 6 wiaduktów, 2 przejścia podziemne dla pieszych oraz 1 przejazd gospodarczy, przeznaczony dla pojazdów wojskowych.

Kalendarium budowy

Historia budowy obwodnicy Międzyrzecza rozciąga się na kilka dekad i obejmuje wiele istotnych etapów, które miały kluczowe znaczenie dla rozwoju infrastruktury w regionie. Poniżej przedstawiamy szczegółowe daty i wydarzenia związane z tym przedsięwzięciem.

  • początek lat 70. – inicjacja wstępnych projektów dotyczących budowy obwodnicy Międzyrzecza,
  • 1975 – zaprzestanie wszelkich działań związanych z realizacją obwodnicy z powodu reformy administracyjnej w kraju,
  • 1979 – powstanie pełnej dokumentacji technicznej niezbędnej do kolejnych etapów budowy,
  • wiosna 2001 – przygotowanie placu budowy, co obejmowało m.in. wycinkę drzew oraz usunięcie przeszkód terenowych,
  • kwiecień 2004 – rozpoczęcie badań archeologicznych w miejscu planowanej budowy,
  • 6 grudnia 2004 – rozpoczęcie faktycznej budowy obwodnicy przez wykonawcę, firmę Berger Bau Polska Spółka z o.o.,
  • 23 sierpnia 2006 – oddanie do użytku wschodniej jezdni obwodnicy wraz z dwoma węzłami drogowymi,
  • 23 września 2006 – otwarcie Międzyrzeckiego Parku Przemysłowego, zlokalizowanego w sąsiedztwie obwodnicy miasta,
  • od 5 czerwca 2013 do 12 grudnia 2013 – przeprowadzanie postępowania przetargowego na budowę drugiej jezdni obwodnicy wraz z węzłem Międzyrzecz Zachód, znajdującym się na przecięciu z drogą wojewódzką nr 137,
  • 17 listopada 2014 – rozpoczęcie budowy zachodniej jezdni, której wykonawcą była firma Budimex SA,
  • 19 października 2016 – otwarcie zachodniej jezdni dla ruchu,
  • 21 grudnia 2016 – zakończenie prac nad węzłem Międzyrzecz Zachód, który został oddany do użytku.

Każdy z tych kluczowych momentów przyczynił się do stworzenianiejszej sieci komunikacyjnej oraz poprawy jakości życia mieszkańców w regionie.

Przypisy

  1. Nareszcie! Obwodnica Międzyrzecza już otwarta - gazetalubuska.pl [dostęp 24.11.2016 r.]
  2. Droga ekspresowa S3 Obwodnica Międzyrzecza :: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - Serwis informacyjny [online], www.gddkia.gov.pl [dostęp 24.11.2016 r.]

Oceń: Obwodnica Międzyrzecza

Średnia ocena:4.64 Liczba ocen:9