Menu
Koncert Transu

Koncert Transu

Kwietniowy koncert Zespoł...

XIII Memoriał Edwarda Jancarza

XIII Memoriał Edwarda Jancarza

No to jedziemy, poniżej z...

Artrosis na żywo

Artrosis na żywo

 Duże instrumentariu...

Koncert Artrosis

Koncert Artrosis

Artrosis – polski zespół ...

DAS MOON w pełni

DAS MOON w pełni

Klub Muzyczny „Kwinto” w ...

DAS MOON ponownie w Międzyrzeczu!

DAS MOON ponownie w Międzyrzeczu!

Muzycy z nie zapomnianego...

Prev Next

Festiwal Pieśni Pasyjnych

  • Napisane przez  Iwona Wróblak
  • Komentarze:DISQUS_COMMENTS
Festiwal Pieśni Pasyjnych

Koncert Janowy w naszej najstarszej świątyni gotyckiej, kościele św. Jana Chrzciciela. Pamiętamy wszystkie poprzednie, były wspaniałe. Nazwiska tegorocznych wykonawców także zachęcały do przyjścia w ten dzień w mury najbardziej akustycznej międzyrzeckiej sali filharmonicznej, sakralnej w założeniu, co jej jednak nie przeszkadza – pomaga – spełniać swe pierwsze funkcje jeszcze lepiej.

Proboszcz parafii ks. dziekan Marek Walczak przywitał serdecznie zebranych, gości z władz samorządowych. Dwa chóry: „Międzyrzecki Chór Kameralny" i Chór Towarzystwa Śpiewaczego „Contemus Domino", śpiewały pieśni w ramach – zaingurowanego - I Lubuskiego Festiwalu Pieśni Pasyjnych (organizator: Instytut Muzyki Uniwersytetu Zielonogórskiego); cyklu 10. koncertów (22.03. – 13.04. 2014 r.: Świdnica, Zielona Góra Kościół pw. Ducha Świętego, Głogów, Wilkanowo, Zielona Góra Katedra pw. Św. Jadwigi Śląskiej, Zielona Góra kościół pw. Alberta Chmielowskiego, Sława, Nowa Sól, Zielona Góra Kościół pw. Najświętszego Zbawiciela), z których ostatni był w Międzyrzeczu w kościele św. Jana. Koncerty prowadziła Elżbieta Kusz. Koncerty repertuarowo się nie powtarzały.

Koncert rozpoczął mini recitalem organowym Julian Tatarynowicz i bardzo zdolny kleryk organista Mateusz Czerwiński. Pierwszy kompozytor, którego słuchaliśmy, Jan Sebastian Bach, pisał muzykę na organy; Chorał: „Liebster Jesu, wir sind hier", po nim zabrzmiały dwa utwory Jana Zwarta, holenderskiego organisty; muzyczne symbole reformacji, grane w kościołach ewangelickich: „Fantazja na temat chorału: Een Vaste Bur gis onze God" i „Toccata-Psalm 146", w tłumaczeniu; szczęśliwy, kto ufa Bogu i Najukochańszy Jezu, modlitwa pełna radości i uwielbienia Pana. Piękno muzyki kościelnej, jej dostojeństwo, monumentalizm, w wykonaniu organowym, instrumentu, który brzmi tak wielobarwnie, multigłosowo. Toccata trochę inna w brzmieniu, lekka i zwiewna. Inny sposób adoracji Pana, nieco niespokojny, emocjonalny.

Następnym punktem był występ naszego „Międzyrzeckiego Chóru Kameralnego". Zespół istnieje od 2008 r. W repertuarze ma muzykę chóralną różnych epok od renesansu po utwory współczesne, świeckie i sakralne. Jest organizatorem Międzyrzeckiej Uczty Chórów Amatorskich (MUCHA), Mikołajowego Kolędowania i „Biesiad na Zamku" w Międzyrzeczu. W 2010 r. chór zdobył wyróżnienie w Ogólnopolskim Konkursie Kolęd i Pastorałek w Będzinie, w 2011 r. został laureatem „Brązowego Pasma" w Ogólnopolskim Konkursie Kolęd i Pastorałek w Chełmnie, a w 2012 r. uzyskał wyróżnienie na Festiwalu Muzyki Chóralnej w Sławnie. W 2013 r. w Sulechowie chór został wyróżniony w eliminacjach regionu lubuskiego do Międzynarodowego Festiwalu Kolęd i Pastorałek Będzin 2014. Dyrygent Chóru Maria Sobczak-Siuta jest nauczycielką muzyki w S. P. nr 2 w Międzyrzeczu. Uczestniczyła w licznych kursach i warsztatach z zakresu: reżyserii teatralnej, tańca integracyjnego, ludowego i irlandzkiego, metodyki przedmiotów artystycznych itd. Jest animatorką kultury (teatr „Ananas" – wielokrotny laureat przeglądów teatralnych), instruktorem harcerskim w Harcerskim Zespole Artystycznym „Płomienie", wiele razy nagradzanym.

Międzyrzecki Chór Kameralny zaśpiewał fragmenty pięknego utworu religijnego Antonio Vivaldiego „Stabat Mater". Kompozycja została odnaleziona przed wojną w 1939 r. Głębia uczuć religijnych, mogliśmy jej muzycznie doświadczyć słuchając tego wybitnego kompozytora.
W czasie koncertu mieliśmy niewątpliwą przyjemność wsłuchania się w mezzosopran pani Bogumiły Tarasiewicz, razem z towarzyszącymi jej dyskretnie organami była to wspaniała uczta artystyczna.

Ostatnim akordem wieczoru był Chór Towarzystwa Śpiewaczego „Contemus Domino", którym dyrygował Maciej Ogarek. Chór już słyszeliśmy w Międzyrzeczu na „MUCHACH", jej dyrygent był specjalnie nagradzany przez jury. Zespół powstał w 1953 r., jego bogaty repertuar obejmuje dzieła różnych epok i stylów, zarówno a'capella jak i z towarzyszeniem instrumentalnym, na swoim koncie ma długą listę nagród i wyróżnień. Równie wielkie osiągnięcia ma jego dyrygent pan Maciej Ogarek (1978 r. ukończył dyrygenturę symfoniczną w Akademii Muzycznej w Krakowie), który za pracę zawodową i społeczną otrzymał ogromną ilość nagród i wyróżnień. Nasz świetni goście wykonali „Ogrodzie Oliwny" (w oprac. Ks. Jana Łasia), dwie kompozycje Antonio Lotti'ego: „ Miserere" i „Crucificatur". Georgius'a Deakbardos'a „Eli, Eli" to przejmująca ostatnia przed śmiercią na krzyżu muzyczna rozmowa z Bogiem. Pięknych partii solowych na bas w wykonaniu jednego z chórzystów - pana Eugeniusza Olejniczaka słuchaliśmy w utworze Stanisława Moniuszki „Oto drzewo krzyża". Ostatnim utworem, jaki wykonał Chór „Cantemus Domino" był Wojciecha Kilara „Agnus Del", ciekawa kompozycja osnuta na jednym motywie, nieznane szerzej oblicze naszego kompozytora znanego z nieco innej aktywności muzycznej.

Kościół św. Jana jak zwykle podczas koncertów, których tam było już przez kilka lat wiele, był pełen. Autorytet ks. Marka Walczaka, jego ogromna erudycja i życzliwy stosunek do muzyki w kościele zawsze skłania do przyjścia do naszego pięknego zabytku architektury międzyrzeckiej, miejsca bardzo ważnego dla miasta, również jako ośrodek kultury dogłębnie pojętej.

Powrót na górę
Info for bonus Review William Hill here.

Polecane

Gminy

O nas

Znajdź nas